Bokshandschoenen

Op maandagochtend rijd ik, samen met Savannah, richting Oosterwolde waar het prachtige pand van Biosintrum onze trainingslocatie van vandaag is. De enthousiaste Barista wacht ons op met een kop koffie en een spontane uitleg over het pand, dat voor meer dan 80% uit biobased materiaal bestaat.

Biosintrum OosterwoldeMet zicht op de energie opwekkende zonneweide kan de ochtend al niet meer stuk en zetten we alles klaar voor een workshop People Analytics voor de cleantech startups van het Bestart programma. We hebben er zin in, onze data gedreven kijk op mensen slaat bij ‘Tech People’ natuurlijkerwijs sneller aan. De mysterieuze ‘mensch’ als een te bestuderen en vooral voorspelbaar object, een wetenschappelijk te meten asset, bestaande uit data punten die je in een algoritme kan verwerken. De ‘Mensch’ ook wel Human Capital genoemd. Met als thema van vanochtend: ‘Hoe stel je op basis van data een Top Team samen en maximaliseer je de bedrijfsresultaten?’.

Binnen de onderwijs-, zorg- of publieke sector valt deze data gedreven ‘kijk op mensen’ niet altijd even lekker omdat het daar geldende adagium ‘iedereen heeft waarde en talent’ voorspelbaar sterker heerst. Ik ontken ook niet dat iedereen waardevol is. Onderscheid maken op basis van o.a. IQ, persoonlijkheid en performance stuit sommige mensen van nature meer tegen de borst, want ‘we zijn toch allemaal gelijk en doen ons best’. Tja, dat is ook zo. Maar is dat wellicht juist een argument voor de ‘menselijke maat’ … dat we wezenlijk van elkaar kunnen verschillen, dat we divers van karakter zijn en een ‘one size fits all’ niet meer van deze tijd is.

Van Minimum Viable Team (MVT) naar High Performing Team

High Performing Teams tonen veel gelijkenis met startups. Initiatiefrijke, geobsedeerde, passievolle mensen, met een niet te stoppen energie, een meer dan gemiddeld doorzettingsvermogen en het lef hun eigen leven en ideeën vorm te geven. Als het goed gaat creëren ze banen en veranderen ze de wereld zelfs een beetje ten goede.

Toxic People Be aware

Mijn inschatting bleek te kloppen. Zonder dat de startups verontwaardigd zijn, kunnen we het direct hebben over mensen als data punten, meetbare eenheden te duiden als talent, ‘toxic people’, ‘mavericks en ‘geniuses’, datapunten die minder voorkomen of schaars zijn. Er komen vragen over wat te doen als je zelf niet zo veel met ‘mensen’ hebt en meer energie haalt uit het optimaliseren van je product. Hoe ontwikkelbaar is sociaal onwenselijk gedrag eigenlijk? Kan je ‘out of character’ handelen? Of is het tijd je te realiseren dat je Minimum Viable Team (MVT) alleen met een ander type mens naar de next level te brengen is? Een andere focus, een andere persoonlijkheid. Toch maar open staan voor de in jouw ogen overdreven, luidruchtige en veel te optimistische doch effectieve accountmanager, die voor jou de markt gaat veroveren en zorgt voor snellere groei. Waarbij ook Steve Jobs, niet geheel toevallig, voorbijkomt als iemand die ondanks of juist dankzij zijn ‘dark side personality’ succesvol werd.

Persoonlijk gezien is dit mijn vakinhoudelijke passie, de extremen, ‘de toppers on the light side’ en ‘de extremes on the dark side’, helemaal omdat deze wat meer zeldzame groep mensen de ingrediënten vormen van high performing teams.

Persoonlijkheid als voorspeller van gedrag, voorkeuren en besluiten

Gezicht in matrixIk houd ervan om mensen te laten ervaren hoe persoonlijkheid werkt en dat je afhankelijk van je karakter voorspelbare voorkeuren hebt, die tot voorspelbaar gedrag, besluiten en dus outcomes leidt. In de marketing wordt People Analytics niet voor niets genoemd als voorspeller van ‘who will click and who will buy’ en hoe je daar slim op inspeelt en je omzet verhoogt. Dus starten we met het ervaren van individuele verschillen met als focus business outcomes. Ook deze groep ervaart de natuurlijke spanning tussen karakters, ‘competing values’. Wederom laat niemand zich overtuigen en houdt standvastig vast aan de eigen overtuiging wat het allerbelangrijkste is voor een succesvol bedrijf, een standvastige focus die ontstaat en voorspelbaar is vanuit je persoonlijkheid en karakter.

En dat …. terwijl we nog niet eens hoeven ‘te vechten’ of besluiten hoeven te nemen over budget, tijd of mensen.

Hoe persoonlijkheid de bedrijfsresultaten beïnvloedt

Conflicten komen in elke startup voor, gemiddeld 321 per jaar! Beter dat je dan vooraf snapt wat de ander drijft dan pas op moment suprême te ontdekken dat je wezenlijk van mening verschilt over de toekomst en focus van je startup, wat veelal leidt tot juridisch getouwtrek en vertraging in het opschalen. Daarom geef ik de groep inzicht in het Corporate Identity Model ©, een door People & Analytics ontwikkeld model wat een dieper inzicht geeft in de verbanden tussen persoonlijkheid en bedrijfsresultaten.

Corporate Identity Model - copyright Geertje Dam People and Analytics

Nu de kennis rondom persoonlijkheid, IQ en hoe dat zijn effect heeft op de bedrijfsresultaten wat inzinkt, komen we tot wezenlijke vragen zoals, ben je als ‘techie’ of ‘super geek’ eigenlijk wel in staat om snelle groei te realiseren? Wie begin je aan te nemen, wat natuurlijk start met het kennen van je eigen team en haar risico’s. Hoor jij ook tot de meer zeldzame groep ‘High Performers’? Of de verontrustende gedachte dat je misschien wel mensen aanneemt die niet dezelfde passie voor je (product)idee hebben. Kan je van tevoren eigenlijk weten of iemand je gedachtegoed ‘steelt’ en dus onbetrouwbaar of sneaky is? Wat als je iemand aanneemt die zo stressgevoelig is dat het hele team opgefokt raakt en er kostbare tijd en executiekracht verloren gaat door onterechte zorgen en paniek? Terechte vragen die allemaal verklaard kunnen worden vanuit het Corporate Identity Model © wat we met elkaar bespreken.

Na wat voorbeelden uit mijn dagelijkse praktijk, wordt de nieuwsgierigheid naar het door People & Analytics ontwikkelde algoritme waarbij je, voorspelbaar en voorschrijvend (prescriptive analytics), een topteam kan samenstellen steeds groter. Ingrediënten ontdekt na het jarenlang volgen en onderzoeken van duizenden startup teams, in de health-, finance- en energiewereld. Ingrediënten voor een wetmatigheid die voorspelbaar succes geeft. Zonder alle ingrediënten van de formule te verraden zijn de meesten toch verbaasd over de verassende samenstelling. Deze lijkt wellicht ook niet helemaal logisch te verklaren, waarbij je merkt dat ook deze groep met name tegen de eigen (onterechte) aannames over top teams aanloopt.

De conclusie van vanochtend is dan ook, dat het vooraf verzamelen van data over mensen niet alleen interessant is maar ook een strategisch voordeel geeft die ‘within reach’ en betaalbaar is voor startups. Een wereld met steeds complexere problematiek die steeds makkelijker te vatten, begrijpen en te beïnvloeden is aan de hand van datapunten. Het samenstellen van high performing teams is maar een van de toepassingen.

Geertje Dam en SavannahGeertje Dam

“Gain Insights, predict future actions and anticipate”

People & Analytics
Martinikerkhof 9
9712 JG Groningen
geertje@peopleandanalytics.nl

peopleandanalytics.nl

Read my long posts and check out People & Analytics themes, High Performance, Composing All Star Teams