Sensileau product infographic

Begin 2016 waagde BeStart deelnemer Corina Carpentier de sprong. Vanuit haar gevestigde bedrijf Benten Water Solutions begon ze een nieuw initiatief: Sensileau Sensor Platform, dat in 2017 een apart bedrijf werd. Nu, tweeëneenhalf jaar na die eerste stap, neemt haar nieuwe bedrijf een flinke sprong. Met de lancering op 24 september 2018 van een nieuw platform op haar website maakt ze de weg vrij voor een exponentiële groei aan klanten. Een mooi moment voor een interview.

Wat is de missie van je bedrijf?

De lancering van het nieuwe platform leverde Corina al meteen een aantal nieuwe klanten op.‘Ik wil iedereen, die iets met waterkwaliteit doet, voorzien van kennis om op een slimme en efficiënte manier waterkwaliteit te meten. Denk aan drinkwaterbedrijven, waterschappen en industrie. Met Sensileau Sensor Platform bied ik eigenlijk een soort van Independer, maar dan op het gebied van sensorproducten. Op mijn website kun je belangrijke kennis over waterkwaliteitsmonitoring en sensoren downloaden, delen en heel veel verschillende complexe producten met elkaar vergelijken’.

Dat is geen alledaags idee, hoe kwam je hierop?

‘Ik kom zelf uit de advies- en onderzoekwereld en zag dat het aantal verkrijgbare online waterkwaliteitssensoren de laatste jaren enorm was gestegen. Hoewel dit veel mogelijkheden biedt, wordt het tegelijkertijd steeds lastiger om te bepalen welke technologie je waar op welke manier kunt toepassen. Je hebt niet alleen te maken met het meten van waterkwaliteit, maar ook met operationele doelstellingen, een bedrijfsbrede monitoringsstrategie en een bestaande infrastructuur. Er is steeds meer kennis nodig om een weloverwogen keuze te kunnen maken.’

Hoe bied jij die kennis aan?

‘Dat is een flinke zoektocht geweest, waar ik zonder BeStart waarschijnlijk niet uitgekomen was. Onze dienstverlening is grotendeels gebaseerd op een digitale dienst. Ik verzamel kennis over waterkwaliteitsmonitoring en sensoren, die ik deel via een database die op internet doorzoekbaar is. Gebruikers kunnen daar zelf zoeken naar de kennis die ze nodig hebben. Dit doen ze op basis van een creditsysteem. Hoe meer credits je hebt, hoe meer je kunt downloaden. En het leuke is: als je kennis met mij deelt, dan krijg je ook weer credits terug, waardoor je meer kennis kunt afnemen. Met de lancering van mijn nieuwe platform kunnen klanten zelf via de website een account aanmaken, waardoor ik er zelf niet meer tussen hoef te zitten om ze klant te maken.’

Wat voor zoektocht heb je achter de rug?

‘We zijn begonnen als een traditioneel onderzoeks- en adviesbureau. We hadden een beperkt aantal factureerbare uren in een week en waren daardoor niet in staat om te groeien. Doordat ik bij BeStart begon, kwamen we er al snel achter dat we op zoek moesten naar een scalable business model. Een mogelijkheid waarbij we meer klanten konden bedienen zonder dat het ons navenant meer tijd zou kosten. Groeien in dienstverlening zonder te groeien in uren. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij dit creditsysteem.’

Hoe heeft BeStart jou hierbij geholpen?

‘Toen ik bij BeStart binnenkwam, had ik nog geen idee dat ik op dit businessmodel uit zou komen. Ik had veel verstand van de inhoud, maar met het bouwen van een business had ik nul ervaring.‘Ik had veel verstand van de inhoud, maar met het bouwen van een business had ik nul ervaring.’ Bij BeStart werd ik gedwongen om de zaken helder te formuleren. Hoe stel ik mijn dienst samen? Hoe moet ik dit in de markt zetten? Wie worden mijn klanten? En hoe vind ik die? Ik had de neiging om achter alles aan te rennen wat ogenschijnlijk belangrijk was, waardoor er dus eigenlijk niks gebeurde. Maar door de coaches van BeStart, Frans en Hans, leerde ik de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden en kreeg ik inhoudelijke lessen over het ondernemen zelf. Door deze focus en ondersteuning werd mijn idee in een korte tijd concreet en kwam ik steeds meer achter het stuur te staan. Dat ging niet zonder slag of stoot.’

Welke hobbels lagen er op je weg?

‘Dat je in het startup accelerator programma zit, betekent niet dat je ineens een pasklare oplossing krijgt. Je blijft zoeken, worstelen en in paniek raken. Op basis van onze eerste BeStart interviews met potentiële klanten, dachten we dat we een reële prijs hadden vastgesteld voor onze dienst. Maar in de praktijk bleek dat bijna niemand het wilde kopen! En daar kwam BeStart weer, die ons dwong om de deur uit te gaan en de klanten te vragen wat er aan de hand was. Doodeng. Uiteindelijk bleek dat de klanten het product wel mooi vonden, maar te duur als ze het maar twee keer per jaar zouden gebruiken. Nu hebben we een model waardoor je alleen betaalt voor wat je gebruikt. Het leuke is dat klanten in de praktijk nog steeds het bedrag uitgeven dat we initieel hadden bedacht, maar dan op een manier die eerlijker voelt.’

Wat heeft BeStart je nog meer gebracht behalve een solide business model?

‘Er zijn er heel veel voor jou geweest die met hetzelfde bijltje hebben gehakt én een oplossing hebben gevonden.’‘In de eerste plaats snelheid. De dingen die je bedenkt zijn niet allemaal rocket science, maar door de begeleide systematische aanpak ga je heel gericht op je doel af. Zo ben je niet hapsnap aan het hopen dat je ergens een keer raak schiet. En verder ook een gevoel van saamhorigheid. Als je begint met zo’n startup denk je dat jouw problemen verschrikkelijk uniek zijn. Maar dan kom je in zo’n groepsproces en blijkt dat je met zijn allen in hetzelfde schuitje zit. Dat schept een band. Je realiseert je dat er heel veel voor jou zijn geweest die met hetzelfde bijltje hebben gehakt en dat er ook heel veel een oplossing hebben gevonden.’

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om snel te gaan? Verandering gaat toch niet over een nacht ijs?

‘Net als bij de meeste startups waren mijn resources zeer beperkt. Naast het optuigen van mijn nieuwe product moest ik mijn huidige broodwinning in de lucht houden. Daardoor kon ik minder tijd in mijn product stoppen dan eigenlijk nodig was. Dat is de reden waarom snel inkomsten genereren met je nieuwe product zo belangrijk is. BeStart is letterlijk een versneller waardoor je misschien wel ergens komt waar je anders niet was gekomen.’

Waar was je geweest zonder BeStart denk je?

‘Zonder BeStart was ik een traditionele adviesorganisatie gebleven. Met een knagend gevoel dat ik het anders had gewild maar niet wetend hoe. Nu heb ik een manier gevonden om het te doen zoals ik wil.’

Meer informatie

Over BeStart

BeStart ondersteunt cleantech ondernemers met ambitie. Wij helpen duurzame startups in Noord-Nederland om hun succes te versnellen. Dat doen we met een beproefd programma, een uitgebreid netwerk en ervaren coaches.

Over Sensileau en Benten Water Solutions

Sensileau Sensor Platform

Sensileau Sensor Platform

Nieuwsbericht: The new Sensileau platform is online

 

Benten Water Solutions

Logo Benten Water Solutions